Course for Class Assistants / Formation pour les assistants-es de classe

(Version française ci-dessous)

Developing knowledge through connections between life experiences and different pedagogical approaches

Classroom assistants play an essential role in student learning. Whether they are present throughout the day or only during a few periods per week, whether they assist at the class level, in smaller groups or with individual learners, their actions are varied and require adaptability and initiative.

Assistants are required to work with one or more colleagues responsible for a class, in charge of the learning objectives defined by the school to which they belong. This professional training for assistants aims at strengthening their pedagogical skills.
 
Objectives

  • To acquire the necessary knowledge and skills to work in educational institutions or in the area of education.
  • To understand the different pedagogical currents that underlie certain practices.

Teaching method
Theoretical presentations, workshops, debates, case studies, and research based on personal experience. Creation of a portfolio based on the “active and shared memory” of the training.
 
Structure
7 on-site modules on Wednesday afternoons (approximately one per month) spread over the school year. 1 day of pedagogical conferences to be chosen from two proposed options. The language of instruction is French and/or English.
 
Training contents
During the 7 on-site thematic sessions, participants will be asked to reflect on their respective roles. Based on the topic of the day, the sessions will be facilitated by different speakers. Between sessions, class assistants will prepare personal work based on their experience and demonstrating their actions at the level of student learning. This work will be recorded in a personal electronic portfolio to be developed throughout the course, and which will attest to participants’ regular attendance.


Approfondir ses connaissances en faisant des liens entre la richesse d’un vécu et les différentes  approches pédagogiques.

Les assistants de classe jouent un rôle essentiel dans l’apprentissage des élèves. Qu’ils soient présents tout au long de la journée ou seulement quelques périodes hebdomadaires, qu’ils interviennent au niveau du groupe-classe, d’un petit groupe ou avec un seul apprenant, leurs actions sont variées et nécessitent une capacité d’adaptation et d’initiative.

Les assistants sont amenés à travailler avec un ou plusieurs collègues responsables d’une classe, en charge des objectifs d’apprentissage définis par l’Institution scolaire à laquelle ils appartiennent.  Cette formation professionnelle pour les assistants a pour but de renforcer les compétences pédagogiques des assistants.    

Objectifs

  • Acquérir les connaissances et compétences nécessaires pour travailler efficacement dans des institutions scolaires ou en lien avec le monde de l’éducation
  • Comprendre les différents courants pédagogiques qui sous-tendent certaines pratiques  

Méthodes d’enseignement
Exposés théoriques, cours, ateliers, débats, études de cas, recherches en lien avec l’expérience personnelle de la personne, réalisation d’un portfolio “mémoire active et partagée” de la formation.

Structure
7 modules en présentiel répartis sur des mercredis après-midi (environ un par mois) durant une année scolaire 1 jour de conférences pédagogiques à choix sur deux jours proposés  La langue d’enseignement est le français et/ou l’anglais  

Composition de la formation
Durant les 7 séances thématiques en présentiel, les participants seront amenés à réfléchir à leur rôle dans leur fonction respective. Selon les thèmes abordés, les sessions seront animées par différents intervenants. Entre chacune des sessions, les assistants prépareront des travaux personnels s’appuyant sur leur pratique et témoignant de leurs actions au niveau des apprentissages des élèves.  Ces travaux seront consignés dans un portfolio électronique personnel, élaboré tout au long de la formation et attestant de leur assiduité.  

Back to top

This course is available for Ecolint Staff only

Interested in this course?

 

Register online