Emerging ethical minds: Shifting our perceptions of childhood / Émergence de l'esprit éthique : changer nos perceptions de l’enfance

Français ci-dessous

This course aims to nurture collaborative inquiry into our unquestioned assumptions about childhood and the child’s capacity to think independently about moral issues. How can we move toward an understanding of children that enables them to honour their potential as emerging citizens and ethical decision-makers? Through rich dialogues, tailored multimedia supports and group reflections, participants will get to explore key concepts and educative practices that can enhance their interactions with children as teachers, parents, mentors and allies. What does it mean to create strong child-adult relationships and give voice to children around ethical issues that matter to them? 

The course draws inspiration from innovative theories and practices in philosophy aimed at social justice and inclusion—notably the Philosophy for Children (P4C) and Philocreation approaches—encouraging participants to engage in dynamic creative experimentations designed to help them think outside the box.

The course will examine such questions as: What is childhood? How do our conceptions of children affect the educative experiences we create for them? Can children learn to reason ethically through dialogue and collaborative thinking? How can we build meaningful relationships between adults and children in various learning contexts? Should children have more autonomy at school and beyond? What does it mean to extend citizenship to children?

Learning objectives
Throughout the course, participants will learn to…

  • become aware of the assumptions they may have about childhood
  • reimagine the dynamic of the child-adult relationship
  • recognize and nurture a child’s capacity for philosophical thinking, notably ethical sensitivity
  • foster and model a posture of “epistemic flexibility” drawing on children’s own meaning-making

The course does not include any formal assignments, though participants will be invited to write short reflections on course content.

Facilitator
Dr. Natalie M. Fletcher (Affiliate Professor, Department of Philosophy, University of Montreal; Founding Director, Brila Youth Projects; Research Coordinator, Institute of Philosophy, Citizenship and Youth)

Dates
This 15-hour course consists of six interactive online sessions throughout the winter and spring of 2022:

Session 1: Tuesday, January 18, 2022 – 6-8:45 p.m. (with break) 
Session 2: Tuesday, February 8, 2022 – 6-8:45 p.m. (with break) 
Session 3: Tuesday, March 1, 2022 – 6-8:45 p.m. (with break) 
Session 4: Tuesday, March 22, 2022 – 6-8:45 p.m. (with break)
Session 5: Tuesday, April 26, 2022 – 6-8:45 p.m. (with break) 
Session 6: Tuesday, May 17, 2022 – 6-8:45 p.m. (with break) 

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Ce cours vise à favoriser une enquête collaborative sur nos hypothèses incontestées au sujet de l’enfance et de la capacité de l’enfant à penser de façon indépendante aux questions morales. Comment pouvons-nous progresser vers une compréhension des enfants qui leur permette d’honorer leur potentiel en tant que nouveaux citoyens et décideurs éthiques? Grâce à des dialogues riches, des supports multimédias personnalisés et des réflexions de groupe, les participants pourront explorer des concepts clés et des pratiques éducatives qui peuvent améliorer leurs interactions avec les enfants en tant qu’enseignants, parents, mentors et alliés. Que signifie créer de solides relations enfant-adulte et permettre aux enfants de se faire entendre sur les questions éthiques qui leur tiennent à coeur?

Le cours s’inspire de théories et de pratiques novatrices en philosophie visant la justice sociale et l’inclusion, notamment la Philosophie pour les enfants (P4C). et les approches de philocreation - encourager les participants à faire des expériences créatives et dynamiques qui sont conçues pour les aider à sortir des sentiers battus.

Le cours examinera des questions telles que : Qu’est-ce que l’enfance ? Comment nos conceptions des enfants affectent-elles les expériences éducatives que nous créons pour eux ? Les enfants peuvent-ils apprendre à raisonner de façon éthique par le dialogue et la pensée collaborative? Comment pouvons-nous établir des relations valorisantes entre les adultes et les enfants dans divers contextes d’apprentissage? Les enfants devraient-ils avoir plus d’autonomie à l’école et en dehors ? Qu’est-ce que cela signifie d’étendre la citoyenneté aux enfants?

Objectifs d’apprentissage
Tout au long du cours, les participants apprendront à…

  • prendre conscience des suppositions qu’ils peuvent avoir au sujet de l’enfance ;
  • réinventer la dynamique de la relation enfant-adulte ;
  • reconnaître et nourrir la capacité de pensée philosophique de l’enfant, notamment la sensibilité éthique ;
  • favoriser et modéliser une posture de « flexibilité épistémique » en s’inspirant de la quête de sens des enfants.

Le cours ne comporte pas de travaux officiels, mais les participants seront invités à rédiger de brèves réflexions sur le contenu du cours.

Intervenante
Natalie M. Fletcher (professeure affiliée, Département de philosophie, Université de Montréal; directrice et fondatrice, Brila Youth Projects; coordonnatrice de la recherche, Institut de philosophie, citoyenneté et jeunesse).

Dates
Ce cours de 15 heures comprend six séances interactives en ligne tout au long de l’hiver et du printemps 2022 :

Séance 1: Mardi, 18 janvier 2022 – 18.00-20.45 (avec une pause)
Séance 2: Mardi, 8 février 2022 – 18.00-20.45 (avec une pause)
Séance 3: Mardi, 1er mars 2022 – 18.00-20.45 (avec une pause)
Séance 4: Mardi, 22 mars 2022 – 18.00-20.45 (avec une pause)
Séance 5: Mardi, 26 avril 2022 – 18.00-20.45 (avec une pause)
Séance 6: Mardi, 17 mai 2022 – 18.00-20.45 (avec une pause)

This course is available for Ecolint Staff only

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