Lundi 11 Jan 2021

Partager cet article

Education Newsletter January 2021

J’imagine que pas mal d'entre vous avez pu profiter des vacances pour passer du temps dans la belle nature hivernale et profiter d'un répit paisible pendant les vacances. May 2021 bring us peace and hope for new beginnings. 

1) Institute Offerings

    The Institute of Learning and Teaching team starts the new year with a renewed commitment to supporting teachers as reflective practitioners. Starting this January, core modules focus on areas that specifically respond to Ecolint’s pedagogical strategy and mission. Drawing from recent research on effective professional learning, these courses blend educational theory with individualized support for classroom-based research and the modification of practice. 

    Nous avons la chance de voir s’offrir à nous autant d’occasions de développement professionnel et d’engagement intellectuel. 

    → Nous espérons que vous serez nombreux à vous inscrire! (lien vers le site de l'Institut)

    Eowyn Crisfield’s course on the Multilingual Learner is full! We look forward to the conversations that this class will engender among colleagues across the schools and will offer the course again in 2021-2022. 

    We invite you to look at the detailed course descriptions for “Diversity, Equity and Inclusion” (bilingual) and Learning Principle Number 1: Teaching to Productive Surprise. There is still time to register. Join us for stimulating conversations about pedagogy and practice! 

    Les cours d'anglais et de français pour le staff sont proposés par ASC Languages avec des cours adaptés aux besoins (vocabulaire professionnel, conversation de base, etc.). Le programme comprend une évaluation en ligne avant le commencement du cours, un suivi et un rapport de fin de cours avec certification et niveau officiel d'acquisition linguistique. 

    Voir tous les cours de langue

    Lancement du volet 2021 MAS Éducation Internationale et Recherche, Université de Genève (Lien)
    Le nouveau volet du MAS à l'UniGe commence en janvier avec trois participants de l'Ecolint: Carole Ly Piccin, Charmione Salvage et Yasmine Sadri. Félicitations à nos collègues qui ont bénéficié de cette opportunité !

    This spring I will be holding a series of workshops on academic writing for students pursuing the MA Education (International) with Durham University. Whilst the sessions are aimed at support for dissertation writing, if you are interested in classroom-based research or are considering an advanced degree you are welcome to join us! Contact karen.taylor@ecolint.ch.

    In recent months our IT skills and competences have been put to the test. Our ability to transition into an online environment has been challenging but also largely successful. Given the overall upskilling of both administrative and teaching staff, we are unfortunately no longer in a position to provide one-on-one coaching in IT use. 

    Catherine Moreno, qui a fidèlement et joyeusement donné son temps et son expertise aux collègues de la Fondation, nous quitte ce mois-ci.  En tant que coach et formatrice en informatique, Catherine nous a montré ce que signifie répondre avec efficacité, enthousiasme et professionnalisme aux besoins d'apprentissage individualisés de ses collègues. Nous la remercions chaleureusement pour ses années de service, tout en sachant que la prochaine communauté d'apprenants qu'elle soutiendra aura la chance de bénéficier de ses connaissances et de ses compétences. 

    2) Annexe VI applications for 2021-2022

    The deadline for applications is March 1st, 2021. Please find here the link to the application form.

    3) Les Principes d’apprentissage de l’Ecolint/The Learning Principles

    Conformément au premier pilier des ambitions stratégiques, nous travaillons ensemble cette année pour rendre les principes d'apprentissage visibles, intégrés et compris par les enseignants, les élèves et les parents. 

    Take a look at this month’s article on Learning Principle Number 4: Making mistakes is a normal, inevitable and even fertile part of learning (Link to article).

    Ces dix principes sont au cœur de tout ce que nous faisons dans chacun des cadres curriculaires proposés dans nos écoles. Au cours des derniers mois, certains d'entre nous avons travaillé à l'articulation des liens entre les principes d'apprentissage et nos programmes. Plus d’informations à venir! 

    We are fortunate that Bambi Betts of the Principals Training Center will be able to join us again in February as we work with the school leadership teams to articulate teaching and assessment practices that support the Learning Principles and the shared aims of our curricula. 

    4) Préparation de l'évaluation synchronisée CIS/MSA/IB 

    2022 will mark the first time that the Foundation will undertake an accreditation cycle involving all curricular programmes in all schools simultaneously (CIS/MSA/IB). 

    The Steering and Self-Study Committees took up their work again this fall. Committee members and school leadership teams continue to work closely with me as we prepare the self-study report to be submitted to CIS in December 2021. 

    The November Pedagogical Day offered us valuable time to work on the content of domain reports. We look forward to meeting again on 8 March. I will be communicating with committee chairs as we get closer to the date. 

    My heartfelt thanks for the commitment and thoughtful reflection that has gone into this important work already. I know we will meet the visiting team next year with pride in all that we have accomplished as a Foundation and certainly not always in the easiest of conditions. 

    It is important that this process truly be collective and that we draw from the wisdom and perspective of the whole community as we continue our journey as a community of learners and reflective practitioners. 

    La visite d'évaluation CIS aura lieu du 7 au 11 février 2022. 

    Je vous remercie de tout cœur pour l'engagement et la réflexion approfondie qui ont déjà été consacrés à ce travail important. Je sais que nous rencontrerons l'équipe de visiteurs l'année prochaine avec fierté pour tout ce que nous avons accompli en tant que Fondation et certainement pas toujours dans les conditions les plus faciles. Je me sens privilégié de travailler avec des éducateurs aussi engagés et dévoués. 

    Il est important que ce processus soit vraiment collectif et que nous puisions dans la sagesse et la perspective de l'ensemble de la communauté alors que nous poursuivons notre cheminement en tant que communauté de praticiens réfléchis. 

    5) Notre travail continu sur l'Inclusion

    Les membres du groupe de travail sur l'inclusion ont travaillé d'arrache-pied ces derniers mois pour élaborer des plans d'action dans toute une série de domaines qui nous permettront de vivre plus pleinement notre mission telle qu'elle est énoncée dans la Déclaration de l'Ecolint sur l'inclusion, la diversité et l'équité.  Les prochaines étapes ont été partagées avec la Conférence des Directeurs et approuvées par celle-ci en décembre. 

    Foundation-wide areas of development include the articulation of entry and exit criteria to learning support programmes, documentation of interventions, adoption of common designations in student data management programmes, coordination with admissions and transition planning. I am privileged to work with dedicated educators with incredibly rich expertise. Members of the Inclusion working group are: Lexi Couet, Jodi Bilek, Carine El Khoury, Patrick Jefford, Magali Harris, Elise Pitteloud, Judith Senior, Heidi Lothspeich, Matt Mello, Catherine Newton, Laurence Lampert, Anita Godson, Jeanette Magura and Rebecca Tyrrell.  

    6) Ecolint/Durham University Initial Teacher Training Programme (PGCE International)/ IBctl

    Just before the winter break, this year’s extraordinary cohort of PGCE International students engaged in Durham University’s traditional week-long Reflective Practitioner Conference, this time online.  It was an intense week of seminar group discussion on a series of keynote lectures calling on students to explore the meaning of student success in learning. These seminars serve as the foundation for an MA module on Teaching and Learning in the curriculum. 

    These students will surely carry with them into their second school placements the rich content from the academic modules offered by Durham and the professional module delivered here in Geneva. My heartfelt thanks to all of you who contribute to the PGCE curriculum and who serve as mentors. It is a privilege to engage with these students in enriching exchanges on classroom practice. 

    If you are interested in working with us as we develop the next generation of international educators, please contact Tanya Day-Clark (tanya.dayclark@ecolint.ch). Recruitment is underway for the next cohort - Spread the news!!  

    7) Links to interesting reading, resources and other opportunities